tirsdag, april 01, 2008

New York post 2 - rundt i gatene

Det å gå rundt i gatene i New Yorks forskjellige bydeler er spennende og overraskende men også gjenkjennende på en måte, det er så mange steder man har sett fra film og TV.
Vi trasket rundt ganske mye hver eneste dag, noe som helt sikkert var bra med tanke på all den gode maten vi spiste - det kommer jeg tilbake til...

Den første dagen vi var der, 17.mars, er St.Patricks Day, med stooor parade i 5th. Avenue. Vi fikk med oss siste del oppe ved Central Park om ettermiddagen. Dette bildet er litt til ære for Lothiane!




Flere dager senere vandret vi rundt i Financial District og gikk da bort til Ground Zero. Det var en sterkere opplevelse enn hva jeg hadde trodd på forhånd. Datteren min sa hun var så glad hun tok med solbrillene sine, hun gikk og gråt hele tiden. På bildet her er vi på vei bort til det veldig tydelige tomrommet. Vi husker film og bilder akkurat herfra da det utenkelige skjedde at tårnene raste sammen.


Det føltes veldig dagsaktuelt da vi var borte på East Side for å se på FN-bygningen og dumpet bort i en stor demonstrasjon for Tibet, med tydelig oppfordring til FN om å gripe fatt i problemstillingen.



Selvfølgelig kom vi over breakdance-oppvisning flere steder, dette er like utenfor New York Public Library på 5th av./42nd street. De var sinnsykt gode. Eldste sønn er forhenværende breakdanser selv, og syntes det var tøft å se.


Første påskedag stenges hele øverste del av 5th Avenue av for biltrafikk og New Yorkerne (og turistene) strømmer til for å overvære The Easter Parade. En parade/tog av folk som har tatt på seg rare eller flotte hatter, gjerne med påsketema.




Og noen benyttet anledningen til å komme med politiske ytringer:


Greenvich Village var så hyggelig og småkoselig. Små bruktplatesjapper, designbutikker, bokhandlere, bakerier - og de fine trappene foran inngangsdørene. Der det passer så fint å sitte med et kaffekrus i hånden og bare nyte det urbane liv...




Vi gikk tur i Greenwich Village en kveld også, da dumpet vi tilfeldig borti en filminnspilling, det var så morsomt å se på. Sønn filmet det hele med vårt videokamera, vi fant ut etterpå at skuespilleren de gjorde tagninger med var ingen ringere enn Chris Cooper.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sekkepiper!!!
Og de har nesten samme uniform som oss, jo. Stilig! :) Takk takk... dette setter jeg pris på. :)

Ser ut som dere har hatt en flott tur, det er dere vel unt!

Skjønner godt datteren din... Hadde jeg besøkt Ground Zero ville jeg grini hele tida, tror jeg. Sterkt...

Skorpionkvinnen sa...

Så fint at du likte det, Lothiane :-)
Turen var super, så gøy å oppleve dette sammen med de store ungene,eneste "problemet" er at jeg vil tilbake.

Støvkorn sa...

Så artig :) Selv var jeg i Skottland for St. Patricks day, og det ble ikke feiret slik selv med mange irer som studerer i byen.

Artig med filminnspillinger, jeg og noen venninner kom over en i Los Angeles :)

Skorpionkvinnen sa...

Confiteor, hyggelig å se deg her inne! Litt merkelig at de ikke feiret St.Patrick i Skottland?

Anonym sa...

St. Pat's er en irsk tradisjon, så det er sikkert ikke så merkelig. Uten at jeg egentlig vet så mye om det.

I Oslo feires det i hvert fall hvert år. ;) Da forenes irer, skotter, engelskmenn og nordmenn.. og muligens en waliser eller to, hva vet jeg. :)