onsdag, november 28, 2007

Mer digitale bibliotekarer

Ingen kan dessverre påstå at flertallet av bibliotekarer ligger i front når det gjelder kunnskap om vår digitale hverdag og web 2.0. På min jobb blir jeg regnet som en av de "flinke" med hensyn til datakunnskap, og jeg vet bare så alt for godt at det er mye jeg ikke kan eller vet nok om.
Men de som sogner til bibliotek i Vestfold, Buskerud og Østfold (og kanskje noen andre steder også), kan plutselig i løpet av 2008 oppleve at de bibliotekansatte vet og kan litt av hvert om både blogging, podcast, flickr, Rss, mashups og enda mye mer. Det blir nemlig satt i gang et opplæringsprosjekt som kalles 23 ting. På mange bibliotek skal flertallet av personalet følge kurssamlinger og i tillegg jobbe på egen hånd ved hjelp av 23-ting-bloggen. Dette er supert, en anledning til å lære seg mye nytt og nyttig på en morsom måte. Jeg gleder meg til å sette i gang, og håper at noe av det nye jeg lærer kan føre til utvikling i herværende blogg også.

Litt kan jeg fra før, youtube blir jeg mer og mer begeistret for, her er en video fra en konsert jeg så på fjernsyn på 80-tallet. Tina Turner og Bowie sammen her er bare så flott, man ser at de storkoser seg. Og Bowie fortsetter uanfektet å synge selv når en fans kaster seg om halsen hans...
Enjoy!

9 kommentarer:

Stjernesøkeren sa...

Men vi som ER digitale er som regel entusiaster så det holder :)

Det KAN vel kanskje ha noe med et aldri så lite generasjonsskifte innen bibliotek også? Iallefall ser jeg at det skjer hos oss. All ære til kollegaene mine - de gjør en kjempejobb med e-bøker og elektroniske tidsskrifter og databaser og alt, men selve interessen for det som tar steget over i 2.0 mangler, og da blir det ikke gjort så mye med det :)

Sukkerspinnengelen sa...

Bare ikke bli roboter, så blir alt bra!!! (Naturlig at nettopp du som allerede er flinkest skal bli enda flinkere. Flinka!)

Skorpionkvinnen sa...

Stjernesøker, det er helt klart et generasjonsskifte i bibliotekene, dere som er yngre og/eller nyutdannet har nok et mye mer selvfølgelig forhold til det digitale. For oss litt eldre spiller interessen mye mer inn for hvor mye man har tilegnet seg innenfor 2.0. Selv synes jeg det er gøy, flere av kollegene mine synes det er kjedelig, dermed gjør de ikke noe for å lære heller. Men nå skal det bli framskritt på dette feltet :-)

Skorpionkvinnen sa...

Sukkerspinn, jeg tror det er et stykke igjen før vi kommer over på robot-stadiet.
Og jeg skrev ikke at jeg var flinkest? Gjorde jeg vel?

Sukkerspinnengelen sa...

Alle som kjenner deg vet at du er flinkest. Du behøver ikke å kokettere ;-))

Heidi Fleiss sa...

Haha. Da jeg jobbet på deichaman var jeg kjent som it-guruen i filialen, fordi jeg kunne mer enn å skrive i word... Bokstavlig talt. JEg ble tilkalt når de andre skulle sette inn blider, midtstille o.s.v.

Noen bibliotekarer er det på tide at pensjonerer seg!

Skorpionkvinnen sa...

Sukkerspinn, såså... men takk for at du sier snille ting.

Til dere andre som leser her: Jeg tror virkelig ikke at jeg er flinkest (ikke så ofte iallfall...)

Heidi, i noen bibliotek skal det som kjent ofte ikke så mye til for å bli sett på som IT-ekspert, nei

Lothiane sa...

Jeg sitter her og lurer på hva de 23 tingene er. :)

Høres i hvert fall ut som et bra prosjekt!

Og sangen er fin... lenge siden jeg har hørt. :)

Skorpionkvinnen sa...

Lothiane, hvis du klikker på linken som ligger fra "23 ting" i teksten, så kommer du inn i en blogg. I høyre marg der er det under etiketter listet opp alle de 23 tingene som vi skal prøve å lære oss.