onsdag, juni 11, 2008

Slutt på sløving i sofaen?


Som kvinne så katt (min variant av som herre så hund...) Derfor er det vel rimelig å anta at Skorpionkvinnen har innehatt omtrent samme positur som sin yndige pusefrøken den siste måneden. Til en viss grad stemmer nok det, men sofalatskapen har vært i fin vekselvirkning med fest og moro, turer både hit og dit, dansk mande-besøk, konserter og lesing. Men nå er det på tide med litt bloggvirksomhet igjen. Kan vel ikke være dårligere enn Flopsy!?

Forresten innholdt punktet "fest og moro" en virkelig gedigen fest der det ble danset hele natten, Skorpionkvinnen vaklet salig hjem på høye hæler i fem-tiden om morgenen, og våknet neste dag i utmerket form - bortsett fra at knærne protesterte på enhver form bevegelse. Er det sånn man merker at man begynner å bli gammal?? Vondt i knærne i flere dager etter at man har svingt seg (og hoppet!) på dansegulvet (riktignok i bortimot fem-seks timer...).

Litt nostalgisk musikk-mimring har jeg forresten også bedrevet, fra USA bestilte jeg disse to CD-ene, begge var favoritter på vinylplatespilleren på tidlig 80-tall.

Shadows and light av Joni Mitchell - en fantastisk konsertplate fra 1980, med Path Metheny på gitar og Jaco Pastorius på bass.


No nukes - også en konsertplate, fra 1979.


Mange av mine yndlingsartister på den tiden er med her. Så deilig å høre denne platen igjen etter lang lang tid. Her er teksten fra en sang med Doobie brothers og James Taylor, like aktuell i dag synes nå jeg:

POWER

Give me the warm power of the Sun
Give me the steady flow of the waterfall
Give me the spirit of living things
As they return (to play?)

Give me the restless power of the wind
Give me the comforting glow of the wood fire
But please - take all your atomic - poison power away

Every body needs some (port of call?)
To shield them from the darkness and the cold
Some place to go, where to take our toll,
With its heart and soul.

I know that lives are at stake
Yours and mine, and our descendants in time
There´s so much to gain, so much to lose
I say, every one has to chose

Give me the warm power of the Sun
Give me the steady flow of the waterfall
Give me the spirit of living things
As they return (to play?)

Give me the restless power of the wind
Give me the comforting glow of the wood fire
But please - take all your atomic - poison power away

7 kommentarer:

Sukkerspinnengelen sa...

Kvinner og katter fortjener like mye sløving på sofa. Det er bare hårballgulping jeg ikke liker på sofaen.

Flopsy sa...

Se der ja, sånn skal det være!

Velkommen tilbake :-)

Skorpionkvinnen sa...

Sukkerspinn, jeg lover å ikke gulpe hårballer...
Flopsy, takk for det :-)

Anonym sa...

Mmmm.. "Shadows and Light" - en av favorittplatene fra en absolutt favorittartist :o)

Live-DVDen fra konserten er ikke så verst den heller, men skjemmes(??) av en del mer eller mindre velplasserte filmklipp lagt inn av Joni selv. Har lest i et intervju at hun gjorde det fordi "..jeg trodde ikke noen var interessert i å se/høre på oss stå rett opp og ned og spille i en og en halv time..."

Ehhh.. Nei, med musikere som Pat Metheny, Jaco Pastorius (som gjør en av sine aller beste opptredener), Don Alias og Michael Brecker osv så er det jo vanskelig å holde seg våken.. En av de få åpenbare feilvurderingene jeg har kommet over fra miss Mitchells side. Jeg skulle så gjerne ha sett den konserten i sin helhet, uten avbrudd av noe slag - det er en glitrende opptreden!

Skorpionkvinnen sa...

Hei Earlgrey, det er SÅ hyggelig at du stikker innom her :-)
Jeg kan faktisk huske at NRK i sin tid sendte hele Shadows and Light-konserten, det må ha vært på første del av 80-tallet en gang. Om den da var med eller uten de filmklippene du nevner, kan jeg derimot ikke huske... Men det gjorde inntrykk på meg at Joni hadde permanentkrøller!

Anonym sa...

No Nukes hadde jeg også, kjøpte den ene og alene for at Springsteen vel er med på et par spor der, men tror ikke jeg spilte den så mye. Jeg kan ihhvertfall ikke huske noe større av hva som var på den.

Skorpionkvinnen sa...

Hjorthen, ja Springsteen er med på flere spor. Jeg kjøpte meg CD-en nå mest av nostalgiske årsaker, selv om jeg hører at det ikke er verdens beste plate akkurat så likte jeg den så godt og spilte den masse i sin tid. Og det var så kjekt å høre den igjen nå så mange år etter.