fredag, desember 07, 2007

Gode gaver?

Det er fint med geiter, esler, høner og alt sånn. Men jeg vil likevel gjerne gi pakk-opp gaver til de menneskene som er meg nærmest. Noe av det aller verste jeg vet er handlesentre og menneskemengder, særlig i tiden før jul. Så det prøver jeg å holde meg unna så lenge som mulig.


Da er det innkjøp av julegaver på nett føles genialt og frustrasjonsbesparende. Nå har jeg bestilt mange fine gaver, her går det mest i bøker, dvd-er, musikk, spiselige/drikkbare gaver, eller nyttige bruksgjenstander. Pynteting og nips er fyfy.


En film ungene og jeg har elsket fra første gang vi så den er The Snowmann av Raymond Briggs. Nå gleder jeg meg til å gi den til den ene sønnen min, i dobbelversjon sammen med Father Christmas. Har du ikke sett disse filmene så har du virkelig gått glipp av noe. Brigg`s julenisse, som er litt smågretten, ikke liker kulde og ferierer i varme strøk når det ikke er julesesong, er ubetalelig.




Raymons Briggs laget også en film/bildebok som handler om at det bryter ut atomkrig, og hvordan et gammelt ektepar i sin naivitet forholder seg til det, When the wind blows. Jeg ante ikke at denne fantes på dvd, men nå har jeg bestilt denne også. Det blir altså 3xBriggs tegnefilm til en sønn.






I tillegg får han Nirvana unplugged, den vil jeg mer enn gjerne se selv også...









Hvem som skal få Disneys Jungelboken vet jeg ikke helt ennå, men den er kjøpt inn og skal ligge under treet på julaften. Muligens "Til Skorpan Fra Skorpan".




Tidligere har en av ungene fått de to første bindene i Lord of the rings-trilogien på engelsk, med Alan Lee`s fantastiske illustrasjoner. Nå er det tid for å gi siste boka, med samme illustratør selvfølgelig.






Holly Black`s trilogi er også bestilt, den første heter Tithe, Tiendeofferet på norsk. Populær lesning blant enkelte her i skorpionheimen.










Ellers blir det opptil flere som etter jul kan kose seg med gode teer som de har fått av Skorpionkvinnen. Og et par heldige kan lage god kaffe på sin nye mokka/espressokoker.





4 kommentarer:

Sukkerspinnengelen sa...

Smartaste julehandel 2007!! Og hva skal vi med enda ei høne, lissom? Siste nytt fra nattelivet i Lille By er dessuten at det en mengde griser som grynter og ruller seg der ute.

Anonym sa...

Den Briggs-julenissen høres ut som mer min type julenisse enn den amerikanske fetteren hans med den falske latteren.
Hvor fikk du tak i den? Jeg kan kanskje trenge en kopi!

Anonym sa...

Åh, den snømann-filmen er bare så nydelig :-) Kjøpte den på dvd i fjor, blir ikke jul uten den og Tre nøtter til Askepott!

Skorpionkvinnen sa...

Sukker, du får ingen høne fra meg, nei!
Marina, jeg bestilte Briggs-filmene fra Amazon.co.uk siden jeg må ha dvd til sone 2. Men jeg ser at de har dobbel-dvd med Snowman/father Christmas også hos amazon.com
Jorid, jeg gleder meg virkelig til å endelig se The Snowman igjen! Litt baktanke med gaver til store barn er vel lov? ;-)