onsdag, september 12, 2007

HVOR JEG VAR 9/11

I går var det seks år siden 11.9. og jeg tenkte ikke over det i det hele tatt. Dagen min i går var fullt opp av travelhet, og om kvelden satt jeg utrolig nok og sjekket flypriser og hotell i New York (jeg håper å komme meg dit i 2008...), uten å reflektere over datoen. Ulikt meg dette, jeg pleier å ha lett for å huske datoer og hva som skjedde.

Lothiane har skrevet om sine minner fra den dagen i 2001, jeg fikk lyst til å gjøre det samme selv om det nå er dagen etter.

Arbeidsdagen min denne dagen var travel, jeg var av en eller annen grunn ikke på nett og sjekket nyheter den arbeidsdagen. Jeg visste derfor ingenting ved arbeidstidens slutt. Det var en nydelig solfylt høstdag og jeg hadde avtale med sønnen min som da var 12 år. Vi gikk nesten direkte fra jobben min og på kino. Vi skulle se filmen Final Fantasy. Som vanlig gikk det først flere reklametrailere for filmer som snart skulle komme, en av disse var trailer for Spiderman 1. I denne traileren spant Spiderman et stort nett mellom de to WTC-bygningene for å fange et helikopter eller fly. Jeg hvisket til sønnen min: Det der er WTC vet du, kanskje vi en gang kommer til NY og får se dem... Da var begge bygningene allerede rast sammen, uten at vi visste noe. Denne spiderman-reklamen ble tatt bort like etterpå, vi var nok blant de siste som fikk se den. Filmen Final Fantasy hadde forresten også handling fra NY, i en fjern framtid.

Så kom vi ut fra kinoen, dro for å hente lillesøster som var på venninnebesøk, da fikk vi endelig høre om alt det grusomme som var hendt. Og fikk bildene preget inn på netthinnen for resten av livet.

Dette kinobesøket er spikret i hukommelsen til både Skorpionmammaen og sønnen.


4 kommentarer:

Lothiane sa...

Så fint du skrev om dette, du også. :)

Det må ha vært en merkelig følelse for dere å få vite om det etterpå når dere hadde sittet der og sett film fra disse bygningene. Det er rart å tenke på at de ikke finnes lenger. Jeg ser dem jo av og til på eldre filmer.

En kollega av meg var forresten i New York på den tida. Han hadde vært på toppen av WTC dagen før det smalt. Planen var egentlig å dra dit den 11/9, men så endret de planer i siste øyeblikk. Tilfeldighetenes spill som gjorde at han kom hel hjem.

Anonym sa...

Jeg skrev om 911 i fjor.

http://iskwew.com/blogg/2006/09/11/dagen-vi-aldri-glemmer/

Det er noen dager vi aldri glemmer...

Skorpionkvinnen sa...

Det var virkelig en merkelig følelse, Lothiane. Og jeg grøsser litt når jeg hører om sånt som du forteller om kollegaen din. Tilfeldigheter, eller...??
Iskwew, jeg leste sikkert det du skrev i fjor, men skal sjekke linken. De dagene sitter fast i hukommelsen ja. Jeg har også gjemt på et par aviser, de ungikk utrolig nok oversvømmelsen i kjeller`n min også.

alliene sa...

Jeg skrev også om dette i fjor. I år satt jeg og så en dokumentar om terroristene. Får fremdeles frysninger nedover ryggen. Også jeg drømmer om en tur til NYC i 2008.