tirsdag, juni 05, 2007

KAMERA - VALGETS KVALER

Det nærmer seg ferietid for undertegnede, og siden jeg får litt penger igjen på skatten i år har jeg tenkt å anskaffe et nytt kamera. Jeg er glad i å fotografere, uten å være særlig avansert med hensyn til instillinger osv. Kameraet må være lett å ha med seg de fleste steder, så et kompakt digitalkamera passer bra for meg. Jeg har lest en del i oversikter og tester på nettet, men føler ikke at jeg har blitt så mye klokere... Men tror jeg kan få et ok kamera til mitt bruk for ca 2000 eller i underkant. Mange av dere der ute i bloggeland er jo drevne til å ta bilder, kanskje noen har gode tips til hvilket kamera jeg bør velge? Jeg vil ha minst 2,5 tommers skjerm, brukbar størrelse optisk zoom, oppladbare batterier, helst bildestabilisator. Kom med gode tips til meg da vel!?



Oppdatering:


Lurer litt på om jeg skal satse på Canon Ixus 70







Oppdatering 2:
Det på bildet over her er stilig og bra, men jeg syntes det rett og slett var litt lite å holde i da jeg så det i virkeligheten.
Men nå har jeg bestemt meg, det blir Nikon Coolpix P3, til kr 1995,- . Det er litt større og tyngre og ligger dermed litt bedre i handa...

13 kommentarer:

Lothiane sa...

Har dessverre for liten peiling på de ulike kameraene, men det er helt sikkert flere som tilfredsstiller dine behov. :) Sønnen min fikk et HP-kamera til jul og det har både god plass, mange funksjoner og mulighet til å ta opp videofilm i tillegg.

HP Photosmart R727. Vet den finnes i større/bedre utgave også.

Men spør i butikker.. og prøv dine venners kameraer... så finner du sikkert et du liker godt. :) Lykke til!

Spectatia sa...

Har ikke noen tips, kan bare konstatere att de fleste kameraer på markedet idag har såpass mange funksjoner at det lett rekker til det jeg har bruk for. Men det er moro å svinse runt med digitalkameraet - det gir fantastiske muligheter. :-)

Skorpionkvinnen sa...

Lothiane, Takk for tips, jeg tror nok de HP kameraene er bra! Så jeg vurderer dem også...
Spectatia, ja, mest sannsynlig er de fleste kameraene jeg kikker på helt fine til mitt bruk. Men jeg vil være helt sikker på at jeg gjør et nogenlunde godt kjøp... ;-)

Anonym sa...

Min erfaring er at selv om de fleste kameraene har bøttevis med funksjoner, er det ganske stor forskjell på billedkvaliteten så det er en god ide å sammenligne litt. Og da mener jeg å ta bilder med det kameraet du skal kjøpe selv, ikke bare se på reklamebilder.

Men hvis du velger en Canon, tror jeg nok du er på trygg grunn. Samme med Nikon, og kanskje også Pentax og etpar til. Disse firmaene har et godt rykte for billedkvalitet og kan ganske enkelit ikke risikere å selge dårlige kameraer.

Spectatia sa...

Det som Marina sier der støtter jeg. En mer velformulert och nyansert versjon av det jeg prøvde å si. Lykke til med kamerakjøpet - og la oss for all del få se det når du begynner å knipse. :-)

Skorpionkvinnen sa...

Takk for innspill, Marina og Spectatia! Jeg vakler ennå i min avgjørelse. Så og kjente på det Canon Ixus, det var nesten litt for lite å holde i handa! Et Canon jeg så på som har fått gode omtaler var derimot litt for stort og tungt. Sukk... Nå lurer jeg litt på et Sony. Må bestemme meg snart!

Anonym sa...

Jeg har hatt flere Canon kompaktkamera i de siste årene, og har vært veldig fornøyd med samtlige. Grunnet en brann og et tyveri har det dessverre blitt noen kjøp etterhvert. Kona bruker for tiden et Canon Ixus 900 ti, og er kjempefornøyd med det. Tror uansett som nevnt her at Canon eller Nikon er trygge kjøp.

Du har sikkert tatt en titt på akam.no og tilsvarende allerede?

Skorpionkvinnen sa...

Xmasb, takk for tips om akam.no, den siden kjente jeg faktisk ikke til. Har sjekket en del på din side, teknofil.no og litt utenlandske.

Anonym sa...

Gratulerer med nytt kamera! Selv har jeg ixus og er veldig godt fornøyd med det, men Nikon er helt sikkert også bra :-) Veldig kjekt med et sånt lite kamera som kan være med overalt, da blir jo også terskelen for å ta bilder mye lavere.

Skorpionkvinnen sa...

Takk for det, Jorid!
Jeg gleder meg til å begynne å bruke det :-)

Anonym sa...

Gratulerer med nytt kamera! Venter spent på å se resultatene!

Skorpionkvinnen sa...

Takk for det, Goodwill! Nå har jeg det klar til bruk her, det skal bli spennende. Det kommer sikkert noen resultater etterhvert :-)

Lothiane sa...

Gratulerer med valget! Du blir sikkert fornøyd. :) Forstår godt du valgte et som ikke var for lite å holde i. Det er vanskelig å ha kontroll over kameraet ellers, synes jeg, når det blir så smått.

Jeg har selv et Nikon coolpix 995. Det er ute av markedet for lengst, men er vel storebror til det du har kjøpt. Jeg er kjempefornøyd! Har brukt det siden 2003, tatt ca. 13000 bilder og det har aldri vært til reparasjon. *bank i bordet*