tirsdag, mars 13, 2007

I STOCKHOLM

Sammen med datter på 15 og hennes bestemor (min x-svigers) var jeg turist i Stockholm sist helg. Det er en vakker (men ganske dyr) by, jeg har vært der et par ganger før men det er nå 16 år siden sist.

Vi var i Operaen og så ballett, Romeo og Julie, en strålende flott forestilling. Kvelden etter var vi i Dramaten og så Macbeth. Dermed har vi har fått en kraftig dose Shakespeare, det er fint. Han var en virkelig kjenner av menneskesinnet, like aktuell i dag som for ca 400 år siden, det er ganske utrolig. Her er et sitat fra siste akt i Macbeth:

Out, out, brief candle! Life's but a walking shadow, a poor player that struts and frets his hour upon the stage and then is heard no more: it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing." - (Act V, Scene V)

På hjørnet utenfor Dramaten står en nydelig skulptur av Margareta Krook:



Hun var en fantastisk skuespiller, jeg husker henne best fra Hasse og Tage-filmene, spesielt "Slipp fångarna löss det er vår" og "Picassos eventyr".



Søndag formiddag hadde datter og jeg en fin spasertur i Gamla Stan, i nydelig vårvær. Vi fant en bittelitten, nydelig kafé, med verdens sikkert både største og beste kanelbuller. Anbefales, den er i det smale, gule huset bak meg på bildet her!







2 kommentarer:

Anonym sa...

Ååå, nå fikk jeg enda mer lyst til å dra til Stockholm!! Jentetur en gang? Ellers er Gøtis også bra, vårtur med utepils etter hvert kanskje?

Skorpionkvinnen sa...

Hei Mettan, en oppfølger til våre tidligere Gøteborg-turer hadde vært gøy :-)
Vi får se utover i april/mai...