onsdag, mars 08, 2006

LITTERÆRE HELTINNER

Gratulerer med Kvinnedagen!

Mange fine poster og kommentarer på 0803!!

I anledning dagen vil jeg nevne noen av mine favoritt-kvinner fra litteraturen. Men først vil jeg anbefale en bok jeg satte stor pris på i den forbindelse: "Heltinner jeg har møtt" av Arnhild Skre (utgitt på Schibsted forlag). Boken er fin, selv om jeg ikke nødvendigvis har de samme heltinnene...




Her er noen av mine litterære heltinner, absolutt u-alfabetisk, men sånn passe kronologisk i forhold til når jeg ble kjent med dem:

George (som egentlig het Georgina) fra Fem-bøkene av Enid Blyton

Mary(?) fra Ajax-bøkene av Mary Elwyn Patchett (fra Australia tidlig 1900-tallet)

Kristina fra Utvandrer-serien til Vilhelm Moberg

Kristin Lavransdatter fra trilogien til Sigrid Undset

Vida fra boken av samme navn av Marge Piercy

Ruth fra En hunndjevels bekjennelser av Fay Weldon

Elizabeth Bennett fra Pride and Prejudice av Jane Austen

Frk.Smilla fra Frøken Smillas fornemmelse for snø av Peter Høeg

Barbara Havers, politi-etterforsker i krimbøkene til Elizabeth George

Kay Scarpetta, retts-medisiner i krimbøkene til Patricia Cornwell

Precious Ramotswe, privatdetektiv i bøkene til Alexander McCall Smith

Nemi av Lise

Disse damene har nok kanskje ikke så mye til felles annet at de hver på sitt vis er sterke og flotte, og at jeg altså liker dem godt! Listen min røper vel også at jeg leser mye forskjellig slags litteratur...

Jeg har jo også en absolutt favoritt innen kategorien film-heltinner, det er Evie Carnahan i Mumien (spilt av Rachel Weisch). Her har vi altså filmens ubestridte heltinne, hun er kvinne, tiltrekkende, intelligent OG bibliotekar......det liker jeg, det :-))

(...vanligvis er ikke bibliotekarer skildret spesielt flatterende hverken i bøker eller på film...)



1 kommentar:

Anonym sa...

Du glemte Modesty Blaise!