søndag, februar 24, 2008

En fin dag i hovedstaden

En vakker og solfylt februarlørdag helt uten plikter av noe slag... Hva er bedre en en tur inn til Oslo bare for å ha det hyggelig? Jeg tok et relativt tidlig tog innover, kunstbibliotekaren slo følge fra Moss, i hovedstaden var det et snev av vårstemning. Jeg hadde et ærend i en butikk på baksiden av slottet, dermed ble det en lang fin spasertur fra Oslo S. opp hele Karl Johan og gjennom slottsparken. Føler meg fortsatt "hjemme" i Oslo til tross for at det nå er mange år siden jeg bodde der. Jeg fikk kjøpt det jeg skulle, så var jeg klar for lang lunsj med min gode venninne. Oppdateringer om både dette og hint, det er så fint å ha gode venner som man har kjent i årevis, om man ikke rekker å treffes mer enn en eller to ganger i året så er man likevel på bølgelengde umiddelbart.

Etter lunsj ville jeg til min favoritt kaffebar for å kjøpe italiensk is, La Dolce Vita. Her har de den helt riktige gode italienske isen, samt kjempegod kaffe. Intet Oslo-besøk er perfekt uten en tur innom her. Gårsdagens "coppa" ble med jordbær og kokos. Så fant kunstbibliotekaren, venninne og jeg ut at det jamen var på tide med en pils, den ble intatt på Justisen, jeg tror det må være tjue år siden jeg var der sist. Mine venner hadde etterhvert annet å gjøre, jeg tok turen innom Ark på Karl Johan. Og hva fant jeg der? Engelske pocket med 25% rabatt, og der på bordet lå en Peter Robinson-bok jeg ikke kjente til. Bok nr 17 i Alan Banks (en av mine helter...)-serien, Friend of the Devil, utgitt i 2007. Jeg har utrolig nok ungått å få med meg denne utgivelsen. (Flopsy, visste du om denne?)


Så den ble umiddelbart innkjøpt. Jeg droppet planen om å få med meg en Bylarm-konsert, da ville jeg ikke rukket tog hjem før ved midnatt og siden jeg var litt trett allerede fristet ikke det. Det ble tog hjem klokken 19 istedet, og med utmerket engelsk paperback-lektyre var det en helt fin avslutning på min lille hovedstadsutflukt.

4 kommentarer:

Flopsy sa...

Oj, denne har ikke jeg fått med meg, nei. Jeg har lest "Piece of my heart", og trodde det var den siste i serien så langt. Men det er det såvisst ikke. Takk for tipset! (Alan Banks er veldig kjekk).

Skorpionkvinnen sa...

Flopsy, godt å høre at det ikke bare er jeg som har oversett denne. Tror ikke den har vært omtalt i norske aviser...
Men jeg leser den nå og foreløbig holder den fin Alan Banks kvalitet.
(jeg har ennå ikke bestemt meg for hvem som bør spille ham i en evt filmatisering)

Flopsy sa...

Du sier noe. Jeg vet ikke hvem som passer til å spille Banks jeg heller. Han må jo åpenbart være ganske kjekk, men ikke for kjekk heller. I hvert fall ikke i betydningen glatt. Har du noen forslag kanskje?

Skorpionkvinnen sa...

Nei, jeg har egentlig ikke noen forslag. Men er veldig enig i ditt resonnement her :-)