torsdag, mai 10, 2007

TEORIPRØVESPØRSMÅL - HVEM LAGER DEM?

I ettermiddag har jeg sittet litt sammen med 18-åringen som snart skal ta lappen. Han har øvd seg på teoriprøven på nettet. Spørsmålene man får der er av samme type som blir stilt i teoriprøven hos Statens vegvesen. 18-åringen prøvde seg på teoriprøven for en tid tilbake, men strøk - i likhet med veldig mange andre, to av tre etter hva jeg har hørt. Og det forundrer meg ikke, for de fleste spørsmålene er stilt på en sånn måte at den egentlige testen faktisk er å forstå nyansene i dårlig formulerte setninger, eller skille mellom hva som er riktig av fire mer eller mindre idiotiske usagn. Jeg lurer virkelig på hvem som lager teoriprøvens spørsmål. Jeg har en følelse av at instruksen er å lage prøven på en slik måte at flest mulig stryker første gang, og dermed må betale gebyret på kr 335,- flere ganger.
18-åringen og jeg er begge takknemlig for nettstedet som gjør at man kan drille seg i alle mulige varianter av idiotspørsmål, og forhåpentligvis slippe flere ganger med prøve og gebyr.

Ingen kommentarer: