mandag, desember 18, 2006

MULDVARPENS ARVTAGER?

I kommentarfeltet hos Habben fikk vi for en stund siden en fin analyse av boka "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet..." Denne boka har vært utrolig populær blant store og små helt siden den ble utgitt første gang på norsk for noen år siden. Her om dagen fikk jeg en ny bildebok inn på skrivebordet mitt, og jeg øyner muligheten for at denne muligens kan bli like populær. For i likhet med "Muldvarpen" er det også i denne et tema som interesserer små og store analfikserte...
Boka heter "Lille Apes store tisseshow" forfattet av Tjibbe Veldkamp og illustrert av Kees de Boer, den er utgitt i høst på Fortellerforlaget. Her møter vi Lille Ape, som er en mestertisser. Bestevenninnen Pia får være assistent når Lille Ape viser fram sine tissekunster på sirkus, og hun har også lyst til å opptre. Lille Ape har ingen tro på at noen som mangler tisselur kan drive det særlig langt, men se om ikke Pia motbeviser dette....
Dypere analyser begir jeg meg ikke ut på (jeg hatet litteratur-analyse i norsktimene på skolen...)
men enhver som har lyst til å lese boka er herved utfordret til kreativ litterær analyse av denne lille 15-minutters boka.
Og dette var også dagens julegavetips fra Skorpionkvinnen :-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dette minner mistenkelig mye på det vi på voksenspråket kaller golden shower, men den skal tidlig krøkes...selvfølgelig. Min personlige mening er at bæsj har litt mer substans enn tiss, men jeg kommer allikevel til å teste boka ut på ungene så får vi se.

*Pokker, tenk om jeg får perverse barn*

Skorpionkvinnen sa...

Habben, jeg tror heller det er de som ikke får lese sånne bøker som barn som blir perverse...

Anonym sa...

Spørs om bæsj har mer litterær substans enn tiss, da? Jeg venter spent på analysen. Du tar vel jobben, Habben?

Anonym sa...

Bastet: jeg sa vel at bæsj har mer substans enn tiss og det må jeg vel ha rett i. Men siden du blander inn litteratur så tror jeg det kan bli gøy å belegge at bæsj ruler :) Må bare ha litt juleribbe først (Den har veldig substans)

Skorpionkvinnen sa...

Jeg er enig med deg, Bastet, Habben er definitivt den rette til å analysere denne boka. Men kos deg med ribba først, Habben!