søndag, september 03, 2006

PANNEKAKER, IGJEN


Hva er det beste man kan finne på en regnfull søndag formiddag? Her i heimen er svaret LAGE NOE GODT! Derfor ble det i dag sen frokost med amerikanske pannekaker. Det er bare sååå godt, og både skorpionmamma og barn er salige i blikket (og i magen...)

Oppskrift har jeg lagt ut tidligere, men gjentar den. Anbefales ennå en gang!

REAL AMERICAN PANCAKES
4 dl cultura naturell/kefir
3 egg
4 ss smeltet smør
snaue 5 dl hvetemel
1/2 ts natron (det bør være natron, bakepulver blir ikke det samme)
1 ts salt
5 ss sukker

Cultura, egg og smeltet smør piskes lett sammen.
Alt det tørre blandes sammen i en annen bolle. Egg/melkeblandingen helles i melblandingen. Blandes såvidt sammen (må ikke røres for mye!!) Stekes i teflonpanne uten fett, på middels varme. De slipper pannen uten problem. Amerikanske pannekaker er ganske små og litt tykke. Jeg pleier å steke tre om gangen i min stekepanne.
Serveres varme, med meierismør og lønnesirup.

Mmmmmmm......

10 kommentarer:

Anonym sa...

Glimrende! Jeg er klar for lapper til helga.

Skorpionkvinnen sa...

De ligner ganske mye på lapper, sånne som bestemoren min brukte å lage, det er riktig det!! Bare disse her er ennå mer porøse og lekre.

Anonym sa...

Åååååå *sikler*

Sånne skal jeg lage. Takker og neier for oppskriften.

Skorpionkvinnen sa...

Da håper jeg det smaker, Iskwew! Bare husk ekte lønnesirup!
:-)

Anonym sa...

Ja - og hvor får jeg tak i det??

Skorpionkvinnen sa...

Meny-butikkene har det i hvert fall! Men ikke Rema, Rimi ol.

alliene sa...

Prøvde dem i helga! Kjempegode! Takk for oppskriften (skrev den opp sist du postet den også, men hadde glemt den bort...)

Anonym sa...

og hvis jeg lukter øynene kan jeg kjenne smaken den dau i dau!

Anonym sa...

Amerikanske pannekaker med lønnesirup gir fort overdose... Prøvde en liten stabel "over there" for noen år siden, men det ble så til de grader too much at jeg senere har holdt meg til de gode gamle norske med blåbærsyltetøy! Derimot har jeg gode minner fra en pannekakebåt i Holland, mmm!

Skorpionkvinnen sa...

Alliene: Hyggelig å høre at oppskriften falt i smak :-)

Cake: Da regner jeg med at du likte de!?

Anne: Kunsten er å ikke spise for mange om gangen da.... Hjemme hos oss blir vi aldri lei av dem!