torsdag, mars 02, 2006

OM GODE SKO

Fr.Martinsens reise-blogg hvor hun skriver om nødvendigheten av gode sko fikk meg til å tenke på mine egne erfaringer fra Roma. For en del år tilbake tilbrakte jeg en uke i den evige stad i selskap med to guttebarn som den gang var 8 og 11 år gamle. Vi ville selvfølgelig se og oppleve så mye som mulig. Siden jeg er (var...??) en typisk norsk, fornuftige kvinne, kledde jeg meg i fornuftige klær og gode sko. Men selvfølelsen sank noen hakk i løpet av disse dagene, jeg kunne ikke unngå å legge merke til hvor utrolig elegante de italienske damene var. Små snertne drakter og lekre høyhælte sko.... Jeg følte meg virkelig som en bondetuppe i mine joggesko og bomulls-selekjole.
For et par år siden dro jeg tilbake til Roma. Denne gang var det ikke planer om fullt så mye trasking rundt, så jeg bestemte meg for at nå var tiden inne for å vise seg som en elegant norsk kvinne - de italienske damene skulle få konkurranse!! Sko og støvletter med høye (til meg å være...) hæler fikk plass i bagasjen. Med det resultat at jeg vaklet i sneglefart rundt i Romas gater. Det å bevege seg rundt på eldgammel brostein med høyhælte støvletter anbefales ikke, uansett! Jeg tror man må være født og oppvokst i Italia for å mestre det.
I tillegg hadde de fleste romerinnene tydeligvis gått bort fra den ultra-feminine stilen siden sist jeg var der - de fleste hadde nemlig nå joggesko på bena...

Neste gang jeg reiser til Roma prioriteres fornuftig fottøy!!



Ingen kommentarer: