tirsdag, mars 21, 2006

GI MEG EN GOD KRIM...

Fra min gode venn Kunstbibliotekaren fikk jeg i dag vite at verdens første krimroman var norsk, en forfatter ved navn Mauritz Hansen skrev "Mordet på maskinbygger Rolfsen" i 1839, visstnok to år før Edgar Allen Poe utga sin "The murders in the Rue Morgue". Nå har ikke jeg lest noen av disse, men mye annet innen genren!

Jeg har alltid vært glad i å lese, og har alltid lest mye forskjellig, fra nobelpris-litteratur til chic-litt, fra seriøse fagbøker til tegneserier. Ikke vet jeg om det har noe med alder å gjøre, men de siste 5-10 årene har jeg blitt mer og mer glad i krim. Jeg har spesielt satt pris på mange av de engelskspråklige kvinnelige krimforfatterne (som Minette Walters, Elizabeth George, Ruth Rendell, Patricia Cornwell). Bøkene deres er jo mye mer enn bare krim, her kan det være både person- og samfunnsskildringer til å bli klokere av. F.eks. Minette Walters Acid Road - den kan neppe sies å være en tradisjonell krim, men er en kjempesterk skildring av et samfunn preget av arbeidsledighet, fattigdom og kriminalitet.

I fjor kom jeg tilfeldig over en engelsk krimforfatter jeg ikke kjente til fra før, Peter Robinson. Hovedpersonen i de fleste bøkene hans er Inspector Alan Banks, en typisk antihelt som jeg straks fikk sympati for. Jeg har bare lest to bøker av ham hittil men det er mange å ta av, og jeg gleder meg til å lese flere! Hvis man er litt musikkinteressert får man ekstra-bonus ved at forfatteren skriver mye om hvilken musikk personene i romanen hører på. Dette er boken jeg nettopp leste ferdig :

Her spilles en av mine yndlings-cd'er, The Wrecking Ball av EmmyLou Harris. Da blir det ekstra morsomt å lese, synes nå jeg! Denne boken er også oversatt til norsk, da heter den "En usedvanlig tørr sommer". Såvidt jeg vet finnes tre eller fire av titlene på norsk.

Jeg vet hva lesestoffet blir når jeg ligger på stranda på syd-Kreta til sommer'n!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hah! Du og jeg har nok mange av de samme bøkene i bokhyllene våre!
Jeg skal prompte sjekke ut Alan Banks-bøkene - kjenner ikke til dem.
Britiske og amerikanske kvinnelige krimforfattere skriver like mye samfunnskritikk og psykologiske betraktninger som renbarka krimfortellinger.

Skorpionkvinnen sa...

Hei Grubleline, det var morsomt å høre! Hvis du liker de andre jeg nevnte så tror jeg nok du vil like Peter Robinson også!
:-)

saccarina sa...

Jeg har lest en god del av bøkene til Peter Robinson og liker dem godt, og jeg startet også med den samme boka som du nevner.

Men Patricia Cornwell liker jeg ikke særlig godt. De første 3-4 bøkene om Scarpetta var bra, men så begynte hun (Scarpetta) å bli utrolig irriterende med sin narsissisme og stormannsgalskap. Nå gidder jeg ikke lese flere.

Har du lest Laurie R. King? Eller Michael Connelly? De topper det meste av krim jeg har lest.

Skorpionkvinnen sa...

Hei Saccarina, jeg er enig i at Scarpetta tapte seg etterhvert i bøkene, jeg hang likevel med ganske lenge...men den siste boken som kom gadd heller ikke jeg lese!

Kjenner ikke dem du nevner her, men gode krimtips må alltid sjekkes ut, tusen takk :-)