tirsdag, april 15, 2008

New York post 3. Mat og spisesteder.

Det er et faktum, og de som har lest litt her i bloggen har nok skjønt det, Skorpionkvinnen og familien har absolutt tendenser i retning av å være matvrak. Noe av det vi gledet oss til i New York var derfor å spise god amerikansk og annen etnisk mat. Alle steder vi reiser til, prøver vi å unngå såkalte "turistfelle"-spisesteder. Det å spise på de stedene hvor lokalbefolkningen går er alltid et godt tips. Så også i New York. De første seks dagene bodde vi på Upper West Side, 94.gate. Tips på forhånd sa at langs hele Broadway og Amsterdam Avenue på Upper West er det mange rimelige og gode spisesteder, det stemte. En venn av familien som bor i strøket anbefalte oss å bruke Key West Diner som vårt lokale stamsted, det ligger på Broadway mellom 94. og 95.gate. En herlig, typisk amerikansk diner, med et 60-70-talls interiør i turkis/rosa. Hyggelig og utrolig service-minded betjening (det var det jo forresten alle steder!) Vi spiste frokost her alle de seks dagene, ungdommene testet ut mange av frokostvariantene, alt smakte kjempegodt. Vi spiste også god middag/kveldsmat der et par ganger. Er du i nærheten anbefales et besøk her!




1.påskedag ruslet vi rundt i Greenwich Village i nydelig vårvær, lunchen spiste vi da på bittelille "The pink tea cup" i Grove Street. Jeg hadde lest positive omtaler av stedet, og vi ble ikke skuffet. Den "southern fried" kyllingen vi spiste er virkelig noe av det saftigste/sprøeste jeg har smakt.



Vi måtte spise burgere flere ganger, selvfølgelig. På ordentlige burger-steder vel og merke. Den aller beste burgeren tror jeg kanskje vi fikk på det knøttlille stedet Big Nicks Pizza and Burger Joint, på Broadway, circa ved 77.gate.



Påskeaften skeiet vi ut med å spise på et litt finere sted. Jeg hadde merket meg restauranten Roberto Passon ved 9.avenue/50.gate før vi dro. Her spiste vi fire både forrett (frityrstekt blekksprut, den BESTE jeg har spist noen gang!), hovedrett og dessert, delte en hel flaske vin pluss mye mineralvann, og det hele kom på under tusen kroner totalt inkl. tax og tip. (Det passer seg sikkert ikke å nevne at den italienske kelneren var fantastisk flott, men jeg gjør det likevel...)

(Ja, jeg vet at bildet er uskarpt - men nettopp det ble litt fint i grunnen...)

I tillegg til alt overveldende og flott i NYC, så får altså bare tanken på maten der meg til å lengte tilbake!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, de italienske kelnerne gjør det så absolutt verdt å ta en tur til New York!
Og maten de serverer er slett ikke ille den heller.

Skorpionkvinnen sa...

Hei Marina, italienske kelnere og god mat er en ganske fin kombinasjon!