onsdag, januar 23, 2008

Kan han ha fått idéen fra en barnebok?

De av dere som var barn på 70-tallet husker kanskje bøkene om Lille Anna og Lange Thomas? Bøkene til Inger og Lasse Sandberg, de samme som skrev bøkene om Laban og Labolina. Sandberg-bøkene ble utgitt på nytt igjen her i landet for noen få år siden, og har vært populære her i biblioteket, mange som nå er foreldre husker disse bøkene fra de selv var små.

Men vi har nå oppdaget en spesiell ting i en av disse bøkene. Boken det dreier seg om heter "Lille Anna - kom og hjelp!" Lange Thomas trenger hjelp av Anna, for han kjenner at det rører på seg i lomma hans. Og Anna er jo et snilt barn, så hun hjelper selvfølgelig, i likhet med de mange barna som vi vet har hjulpet en spesiell mann med å finne noe i lommene...

Jeg siterer fra teksten:

"Lille Anna - kom og hjelp! Det er noe i lomma mi."

"Lille Anna - kom og hjelp! Det er mer som rører seg i lomma mi." "Åhh, det er bare en stålorm."

"Lille Anna - kom og hjelp! Det kiler i lomma mi."

"Lille Anna - kom og hjelp! Nå plasker det i lomma mi."

Kan den mye omtalte mannen fra Bergen ha fått idéen til sin metode fra en uskyldig liten barnebok? Barnebøker er viktig og fint, men akkurat når det gjelder denne boka er jeg litt i tvil. Vi har faktisk satt denne historien opp på bibliotekets eventyrtimeprogram for våren, men jeg har en følelse av at vi kanskje bør forandre på det??

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ugh! Jeg kjenner at den boka har jeg ikke lyst å lese for barn. Muligens er boka ikke så ille når man leser den, men for meg hørtes den ganske på kanten ut. Spesielt i disse tider, ja. ;)

Skorpionkvinnen sa...

Lothiane, akkurat i disse tider tror jeg denne boka/fortellingen skal få hvile i fred, ja.
Vi fikk både litt hakeslepp og latteranfall da vi ved en tilfeldighet kom til å kikke i denne boka nylig.

Anonym sa...

Hjelpes meg! Den boken skal ikke bli lett å låne ut heretter.

Skorpionkvinnen sa...

Iskwew, jeg tror vi lar den få en liten ferie inne på kontorhylla...

Avil sa...

Haha, slutt å tulle.
Vesle Anna har då nada å gjere emd lommemannen.

Han har sikkert fått ideen frå Hobbitten.
"Kva har han i lomsene sine?"

Skorpionkvinnen sa...

Avil, jeg tuller ikke, sitatene her er direkte fra boka!
Men han kan selvfølgelig ha hentet inspirasjon fra flere bøker.

Anonym sa...

Kanskje lurt å legge den boka på hylla for en stund, ja!
Men etter bankranerne som hermet etter B-gjengen høres dette slett ikke umulig ut som inspirasjonskilde. Alle som har lest Donald vet jo at B-gjengen aldri lykkes, men Lange Thomas går det jo bra med.

Sorgenfri sa...

Jepp, jeg tror dette er et godt eksempel på at visse ting bør vurderes ut i fra tiden man befinner seg i...
Iiiik!

Sukkerspinnengelen sa...

Lille Anna bør vurderes vekk. Jeg har sett denne idiotiske tegningen noen ganger i det siste og irritert meg. Det bør være ulovlig å tegne så kjedelige figurer for unger. Putte ho dypt ned i lomsene til Bilbo!

Skorpionkvinnen sa...

Marina, skurker får inspirasjon fra de (for oss ikke skurkete)mest utenkelige steder.
Og Lange Thomas lykkes bedre enn B-gjengen.
Sorgenfri, jeg tror det ville blitt urolig i voksenrekka på eventyrtimen om vi fortalte denne historien, så vi vurderer den absolutt som ikke passende ut fra tiden nå...
Sukkerspinn, det er nok en del folk som rett og slett LIKER tegningene av Vesle Anna. Men jeg tror både hun og Lomse-Thomas skal vurderes bort for en stund. Bilbo skal få slippe å ha noe med dem å gjøre, synes jeg!