mandag, desember 17, 2007

Skorpionkvinnens tips mot stress og julehysteri

Sist lørdag var jeg på tur til Oslo, det jeg skulle der var å hygge meg med å kikke i velassortert bokhandel og dvd-butikk samt drikke øl og sludre med Kunstbibliotekaren. Kunstbibliotekaren var forresten litt dagen derpå etter heftig museumsjulebord, så han insisterte på å innta første øl allerede klokken tolv. Jeg satset på smørbrød og kaffe, noe som smakte riktig godt på Cafe Mono, og ventet med ølet helt til klokken var ettermiddag. Men det jeg ikke kunne unngå å legge merke til var jo alle de julestressede menneskene overalt. Køer, sammenbitte lepper, mas og travelhet. Jeg følte meg priviligert som ikke behøvde være en del av dette. I dag var jeg ute og kjørte bil, da hørte jeg på radio en slags konkurranse hvor man skulle sende inn tips om det man ergret seg mest av alt over ved julestria. Jeg blir nesten sjokkert av å høre om alt hva folk driver med. Lage alle julekorta selv. Bake alle julekakene selv. Kjøpe all julepynt ny hvert år (vannvittig sløseri?) Vaske overalt. Jeg synes faktisk litt synd på dem som driver med alt dette, i hvert fall hvis de gjør det fordi de tror at de MÅ gjøre det, ikke fordi de synes det er koselig eller gøy.

Selv har jeg med åra fått til å gjøre jula ganske stressfri. Her er noen av mine tips for å unngå stress og julehysteri:

Julekort: Kjøp julekort fra Unicef eller en annen ideell organisasjon. Da har du gjort en litt god gjerning og behøver slett ikke ha kvaler for at du ikke lager dine egne kreative kort. Lag begrensninger for hvem du skriver julekort til. Ingen vits i å skrive kort til dem du treffer hver uke. Det går an å skrive et "felles-julebrev" som man printer ut og legger inn i et julekort med en kort personlig hilsen.

Julegaver: Det er fint med geiter, høner og esler, og helt klart lettvint. Men mange, inkludert meg, synes det liksom er hyggelig med noen pakker å pakke opp på julaften. Bestill dvd-er, cd-er og bøker på nett, i god tid. Kjøp evt gavekort til H&M til unge jenter, så kan de kjøpe klær de liker på salg etter jul. Gi bort kaffe, te, god sjokolade, fin shampoo.

Ikke gå i butikkene når alle andre gjør det. Siste timen før stengetid er best. Eller tidlig formiddag hvis man kan det. Unngå julehandel (bortsett fra nødvendig mat) de siste ti dagene før jul. Nødvendig matinnkjøp gjøres enten så tidlig eller sent på dagen som mulig.

Julekaker: Hvis du liker å bake og har god tid så er alt greit. Hvis ikke så er de kakene de selger hos baker`n gode og smaker nesten som hjemmelagde. Kjøp dem i god tid en dag det ikke er kø hos baker`n. Legg dem over i fine kakebokser, så tror du snart at du har bakt dem selv.

Julemat: Skal man ha julemiddag hjemme så er pinnekjøtt det minst arbeidskrevende. Ikke noe stress med svor som skal bli sprø. Jeg serverer alltid en overdådig lunsj på 1.juledag, men det meste er ferdigkjøpt og blir bare litt viderebehandlet av meg. Sild, kjøp Sildakongens, forskjellige typer finnes, det er den beste du får på ferdige glass. Kan helles over i pene krukker hvis man vil. Kjøp ferdig kokt juleskinke, server med waldorfsalat, jeg kjøper en boks av den ferdiglagde typen men har oppi biter av selleristang og pynter med masse halve druer og valnøtter. Krepsesalat fra Delikat eller lignende, legg over i en skål og pynt med masse krepsehaler. Juleleverpostei, ovnsbakt type, legg over i ildfast form og dekk med baconskiver, stek i ovn til bacon er ferdig stekt, det er kjempegodt. Røkt laks ferdigskåret i skiver, serveres med eggerøre. Listen her kan selvfølgelig utvides, men poenget er at man kan kjøpe masse godt ferdiglaget og gi det sin egen personlige "touch".

Pepperkakehus: Man må ikke designe og steke huset selv. Det er pyntinga som er morsomst, kjøp ferdighus på Rema og kos deg/dere med å pynte med masse godteri og glasur.

Julerent: Det er mørkt ute, ingen ser om det er rent! Ikke vask mer enn det du har lyst til. Støvsug når du har pyntet og satt opp treet. Rydd litt og gjør rent på badet. Brenn kongerøkelse så lukter det godt.

Husk at ingen dør om ikke julen er "perfekt"!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mange fine tips her, og mye av det er allerede inkorporert i heimen :o) Har visst omtrent samme forhold som deg til førjulstress..

Men en ting har jeg skikkelig trøbbel med, og det er "masseproduserte" julebrev. (Jeg er litt usikker på om det egentlig det er disse du mener i denne posten..) Da vil jeg mye heller ha bare de to, tre personlige linjene, og hoppe over hele "massekorsbåndet" som evt også ligger ved.

Spesielt når man får laaaange julebrev ala "...vi har som dere skjønner hatt et rolig og stille år - XXXXX har dratt med gutta på de vanlige turene på Kilemanjaro og Sydpolen, og har dessuten blitt forfremmet til direktør for utenlandsdivisjonen, mens YYYYY har vært på jentetur til New Zealand og et par weekender i Ytre Mongolia og Bejing ved siden av å doble omsetningen i bedriften osv osv..."

Når dette i tillegg er masseprodusert i en eller annen fancy "håndskriftfont", og det eneste som er personlig er navnet, så melder jeg dessverre pass.

Når det er sagt, så er jeg sikker på at det fins mange bedre måter å skrive julebrev og -kort på, og også at eksemplarene fra Skorpionheimen er langt hyggeligere å motta :o)

Skorpionkvinnen sa...

Earlgrey, jeg har nok omtrent samme forhold som deg til de masseproduserte julebrevene. Jeg lager ikke sånne, skriver heller tre fire setninger i kortene som jeg skriver for hånd. Men for dem som gjerne vil lage sånne, så er det tross alt bedre å legge de inne i julekort med en liten personlig hilsen, enn å kun sende det masseproduserte brevet...?
God stressfri førjulstid til deg :-)

fr.martinsen sa...

Jeg strevde mye mer da ungen min var liten, det var nok et ønske om å lage alt så godt jeg kunne, slik at hun kunne få jul slik jeg selv hadde fått den.

Senere skjønte jeg at jeg kunne kuttet ut mye og julen ville blitt like hyggelig for henne også.

Det er synd det tar så mange år før man skjønner sånt. Moren min sier akkurat det samme, hun lærte det også mange år etter at hun burde.

Jeg har veldig glede av det med å finne lure tider å handle på, det tok meg også overraskende mange år å skjønne helt.

Nå handler jeg gaver i god tid og kjøper julemat etterhvert som jeg kommer på det, litt etter litt når jeg likevel går for å kjøpe hverdagsmat. Jeg misliker det maset som er i butikkene, alle menneskene. Vinmonopolet mitt f.eks, hvis jeg går i 11-tida på lørdag er det tomt, går jeg 13 er det lang kø. Men ikke si det til de andre.

I år hopper jeg over julekortene helt, de klarer seg nok til neste år.

Skorpionkvinnen sa...

Akkurat sånn holdt jeg på da ungene var små også, Fr.Martinsen, det er jamen godt man blir litt klokere med åra.
Og de lure tidene som vi har funnet for å slippe handlekøer, de sier vi ikke bort, nei.
Jeg har skrevet og sendt seks eller syv julekort (uten "fellesbrev") nå, så er jeg ferdig :-)