mandag, oktober 15, 2007

Så seilte vi sydover og tilbake - del 2

Et anfall av total bloggelatskap kom over meg i forrige uke, men nå trår jeg til igjen:

Ingen stor overraskelse at man våkner svimmel og uvel tidlig neste morgen etter å ha inntatt billige drinker av ymse slag. Heldigvis hadde jeg vært smart nok til å plassere vannflasken min på nattbordet.

Etter en svært lite imponerende frokostbuffet var vi klare for ilandstigning. Litt spente på hvordan feiring av Tysklands nasjonaldag ville arte seg. Det viste seg å være særdeles lite spennende. Ikke EN butikk var åpen, og knapt en kafé. Ingen tyskere var å se. Ingen militærparader, ingenting... Onsdag 3. oktober vandret dermed en hel haug med nordmenn hvileløst rundt i Kiel, det var rett og slett ikke noe å gjøre annet enn å gå tur i gatene. Så om du planlegger tur til Tyskland, styr unna nasjonaldagen 3.oktober.

Til slutt fant vi, i likhet med alle andre ColorFantasy-passasjerene, en butikk som var åpen på jernbanestasjonen. Kassakøen ble etterhvert uendelig lang, men hva søren, vi var i utlandet og ville HANDLE!!

Ombord i båten sto vi på dekk i vakkert høstvær og fulgte utseilingen, en del tyskere feiret tydeligvis nasjonaldag med å være på sjøen for der krydde det av seilbåter, uten at vårt store cruiseskip traff en eneste en.

Så fulgte dagens seminar-økt. Tre-fire timers søvn, hangover pluss lang spasertur i frisk høstluft er en dårlig kombinasjon i så måte. Øynene mine ville simpelthen ikke holde seg åpne...til tross for at jeg konsentrerte meg det beste jeg kunne. Gudskjelov snorket jeg ikke i hvert fall....

Aftenens mat var Grand Buffét. Jeg trodde at alt skulle være bedre og finere på ColorFanatsy enn på de andre båtene jeg har reist med, men det stemte ikke. Bufféten var helt grei, men heller ikke mer enn det. Maten på Københavnbåten og Strømstad-Sandefjord er faktisk vel så bra...

Etter mat var det show - forestillingen var ganske bra, måtte vi litt motvillig innrømme. Utdrag fra diverse musikaler, Cats, Chess og Grease bla. Artistene kunne både synge og danse.
Denne kvelden måtte jeg kaste inn håndkle ganske tidlig, ingen vits i å sitte i baren og glippe med øynene og se ut som en trøtt strømpe, så Skorpionkvinnen takket for seg allerede i 22-tiden, vaklet ned i lugaren og sov som en stein helt til neste morgen. Frokostbuffét igjen, med utsikt til Drøbaksund og Hurumlandet, så var vi vips inne i Oslo og klar til å gå fra borde kl 09.30.

Alt i alt en vellykket og fin tur - selv om det skal innrømmes at jeg alltid føler meg littegranne harry på sånne båtturer, så er det ganske kjekt, særlig når det ikke blåser orkan over Skagerrak.

2 kommentarer:

Lothiane sa...

Høres ut som en artig tur, morsomt å lese om i hvert fall. :)

Så kjip feiring av nasjonaldagen, da! De har jaggu litt å lære av *kremt* oss. ;) Kanskje ikke helt uten grunn at turister kommer hit for å oppleve 17. mai, hvis tyskernes feiring er et uttrykk for hva som er vanlig i andre land.

Skorpionkvinnen sa...

Lothiane, takk for det. Jeg synes som oftest det er morsomt å være på tur. Men tysk nasjonaldagsfeiring kan bare pakke sammen, det var elendige saker...