søndag, september 17, 2006

VINTERVED OG STRØMKRISE



Flott vedstabel er nå på plass i min carport. Stablet etter alle kunstens regler, dette er noe både ungene og jeg kan! Denne husstand satser hardt på vedfyring når den mørke årstid snart legger sin kalde,klamme hånd over oss. Med varslede rekordhøye strømpriser er det den muligheten vi har for å holde strømregningene på et nogenlunde overkommelig nivå. Men regjerings-tilskudd kan jeg bare glemme, min vedovn er fra 80-tallet. Det hadde sikkert vært både energi-økonomisk og miljøvennlig å bytte den ut med pelletsovn eller en moderne vedovn. Men ikke særlig smart for min privatøkonomi på kort sikt, for penger til dette har jeg ikke. Og når huset allerede er belånt sånn ca til takrennene og renta stiger, så er det å få det hele til å gå rundt økonomisk fra måned til måned en ikke så liten utfordring når man lever alene. Å låne 20-30 000 ekstra for å kjøpe pelletsovn er uaktuelt. Å låne 100 000 for å etterisolere et kaldt 50-tallshus er enda mer uaktuelt.

Jeg er skuffet over at regjeringens tiltak for å avhjelpe høye strømpriser kun er dette pelletsovn-tilskuddet. Det er urettferdig - man gir penger til folk som allerede har penger nok (eller nesten nok) til å kjøpe seg en dyr ny ovn. Det er klart at regjeringen vil påvirke folk til å kjøpe det de mener er miljøvennlige ovner. Men å kalle dette for en hjelp mot økte strømpriser for vanlige folk, er å snu det hele litt på hodet. Skal man gjøre noe som hjelper alle får man finne på noe annet. Hva med for eksempel å legge inn et "strømkrise-fradrag" på inntekten i årets skatteoppgjør?? Jeg er ingen økonom, så dette kan jeg ikke nok om, men hadde ikke en slik ordning vært mer rettferdig?

Noe av problemet her i landet er overforbruk av strøm, såpass har jeg også skjønt! Nordmenn vil ha masse lys, varmkabler overalt, vi vil dusje flere ganger om dagen i varrrmt vann, vi bruker elektriske duppeditter av alle slag, tørketromler, terrassevarmere osv. osv.
Men her har skorpionfamilien faktisk ganske god samvittighet. Vi slukker lys, vi bruker genser og tøfler om vinteren, vi overdriver ikke dusjingen (tror ikke vi lukter vondt....), tørketrommel har aldri vært innenfor døren her, vedfyring er hovedvarmekilde, vi passer på å senke (les: skrus ofte helt av så vi fryser rompa av oss når vi står opp) innetemperaturen om natten. Derfor vil jeg slippe å høre en eller annen statsråd gjenta at man får bare ta på seg en genser eller dusje FEM minutter KORTERE.





Ingen kommentarer: