fredag, april 14, 2006

FAVORITT-FROKOSTEN VÅR

....er amerikanske pannekaker med smør og lønnesirup. Vi fikk smaken på det da vi var i USA for noen år siden. En god oppskrift viste seg å være vanskelig å finne, vi har testet ut mange, også en type pakke med lettvint-pancakes. Endelig i fjor fikk jeg tak i en kjempegod oppskrift som gir supre pannekaker, de skal være små, litt tykke og porøse...

I dag har 2 store barn og jeg hatt en feriedag av det veldig rolige slaget, været tilsa på ingen måte at vi burde være ute, så vi latet oss hjemme, kun avbrutt av kinobesøk for å se Istid 2. I denne familien er vi animasjons-film fans! Men dagen startet altså med deilige amerikanske pannekaker, servert varme med meieri-smør og ekte maple-syrup....mmmmmm.....

Siden det er påske og jeg er ganske snill, skal jeg dele oppskriften med flere:

REAL AMERICAN PANCAKES

4 dl cultura naturell/kefir
3 egg
4 ss smeltet smør

snaue 5 dl hvetemel
1/2 ts natron (det bør være natron, bakepulver blir ikke det samme)
1 ts salt
5 ss sukker

Cultura, egg og smeltet smør piskes lett sammen.

Alt det tørre blandes sammen i en annen bolle.

Egg/melkeblandingen helles i melblandingen.
Blandes såvidt sammen (må ikke røres for mye!!)

Stekes i teflonpanne uten fett, på middels varme. De slipper pannen uten problem.
Amerikanske pannekaker er ganske små og litt tykke. Jeg pleier å steke tre om gangen i min stekepanne.

Serveres varme, med meierismør og lønnesirup.

Nytes mens man sender en vennlig tanke til Skorpionkvinnen ;-)

2 kommentarer:

alliene sa...

Jeg har skult på denne oppskriften noen dager nå. Prøvd å glemme... mmm

Skorpionkvinnen sa...

Prøv den! - når jeg lager dette så påstår ungene mine at jeg er verdens beste mamma...hehe...