onsdag, juli 25, 2007

KLOKT OM ENGLER OG PRINSESSER

Mine tanker om engler og prinsesser har jeg ikke tenkt å legge fram her i bloggen. Men jeg vil oppfordre alle til å lese Kathrine Aspaas sin gode kronikk i Aftenposten i dag. Hun viser at det er mulig å forholde seg til nyheter og samfunnsfenomener på en intelligent måte. Det har hun vist mange ganger før også, det hun skriver er alltid velformulert og lesverdig.


Ellers vil jeg bare presisere at noe av det verste jeg vet er folk som mener de har enerett på sannheten!

Og her er et englebilde som jeg husker godt fra søndagsskolen (husk jeg vokste opp på vestlandet, alle ungene gikk på søndagsskole der jeg bodde...)



Oppdatering: Skorpionfamilien ble i kveld også representert i den utrolig viktige mediedebatten omkring dette tema, idet eldste sønn ble intervjuet som en "på gaten" i NRK`s Sommeråpent.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Det er jo så få objektive sannheter, at det er risikosport å tro man har monopol på den :o)

Anonym sa...

"We are here and it is now. Further than that all human knowledge is moonshine." - H. L. Mencken

Det synes jeg summer opp sannheten ganske bra!

Lothiane sa...

Jeg synes Märtha er tøff, jeg... selv om jeg ikke føler meg særlig tiltrukket av skoletilbudet hennes. Men det er det sikkert mange andre som er! :)

De som skriker opp om henne bør kanskje ta en kikk på seg selv. Hvorfor skulle det være mer merkelig å tro på englene til Märtha enn å tro på kirkens engler..?

Skorpionkvinnen sa...

Iskwew, det er helt sant :-)

Marina, det var faktisk en fin og treffende oppsummering, det sitatet skal jeg gjemme på.

Lothiane, jeg er vel ganske enig med deg her. Skoletilbudet til Märtha og venninne er helt sikkert ikke noe for meg, men jeg synes hun er ganske tøff som driver med sitt, selv om hun vet det er kontroversielt. At¨hennes engler skulle være merkeligere enn dem jeg lærte om på søndagsskolen skjønner jeg heller ikke helt...
Og hvem vet hva som egentlig finnes og ikke finnes? Mange av oss har vel opplevd uforklarlige ting iblant...

Sukkerspinnengelen sa...

Jammen, jammen, JEG finnes jo!! Det mener jeg bestemt sjøl vaffal.

Skorpionkvinnen sa...

Sukkerengel, det er jo et strålende bevis på at engler finnes!!

Anonym sa...

Jeg måtte legge et av mine yndlingssitater som "Ord på veien" i bloggen min:

The last function of reason is to recognize that there is an infinity of things which surpass it.

Blaise Pascal

Skorpionkvinnen sa...

Den godeste Pascal har sagt kloke ting, Iskwew!
Jeg samler litt på sånne kloke, gode og/eller morsomme sitater.

Flopsy sa...

Ouch, søndagsskolen ja. Den hadde jeg nesten klart å fortrenge. Jeg ble aldri helt venner med den jeg, så min karriere der ble heller kort.

Englebildene er forøvrig flotte! Rene samlerobjektene det.

Skorpionkvinnen sa...

Da jeg var liten syntes jeg søndagsskole var morsomt, spennende flannellograf-fortellinger (dette var jo lenge før videoens tid...)og sanger om gule og blå barn. Siden syntes jeg det var ur-tråkig, men det var et sted hvor man traff andre unger på den kjedeligste dagen i uka, og etter at selve søndagsskolen var slutt kunne man leke med de andre.
Englebilder som dette hade jeg mange av, tror vi fikk dem so belønning eller noe. Farmoren min hadde et lignende på veggen over sengen sin også...

Skorpionkvinnen sa...

Ops, det må være noe galt med tastaturet mitt, så rar som rettskrivingen over ble...
;-)

Flopsy sa...

Jeg begynte på søndagsskolen i 4-årsalderen, og var nok litt for eplekjekk til å passe inn der. Husker ihvertfall at jeg fikk ordentlig kjeft for å ha tullet under syngingen av en eller annen sang- dvs laget en litt "alternativ" tekst som jeg selv synes var mye morsommere....

Etter den hendelsen vegret jeg meg veldig på å vende tilbake til søndagsskolen, og heldigvis for meg så slapp jeg også. Selv om bibelhistorie både var og er morsomt.

alliene sa...

Jeg registrerer at jeg reagerer helt annerledes på dette nå enn jeg nok ville gjort for 5-10 år siden. Og for min del er det en bra ting.

Jeg er ikke provosert en plass, men jeg ville nok tenkt meg om et par-fem ganger før jeg brukte penger på en ikke-godkjent utdannelse (for de bruker jo den betegnelsen, ikke sant?), enten det var prinsessen eller paven som sto bak.

Men som egenutvikling kan det helt sikkert fungere for noen.

Skorpionkvinnen sa...

Flopsy, ja bibelhistorien kan varte opp med mange spennende og saftige fortellinger, det er helt sikert! Siden jeg gikk på søndagsskole i så mange år, sitter de litt under huden på meg, og jeg har ofte blitt overrasket over det at mange ikke kjenner disse fortellingene...
Alliene, jeg lar meg heller ikke provosere! Hvor smart det var av M.L. å gå ut med dette er jeg derimot ikke så sikker på...