tirsdag, mai 29, 2007

KONSERTMIMRING 5 - JONI MITCHELL



En av de virkelig store konsertopplevelsene på 80-tallet var Joni Mitchell i Oslo Konserthus 13. mai 1983. En studiekamerat og jeg skulket skolen uten å nøle, dro ned og sto klar blant de første i køen utenfor konserthuset da billettsalget startet. Vi fikk supre billetter på 2.rad. Flere venner jeg har fått siden i livet var også på den konserten, noen satt like ved meg, det er litt morsomt og rart å tenke på. Jeg tror at Fr.Martinsen var der også, kanskje hun kan komme med litt utfyllende opplysninger om det jeg ikke helt husker.


Joni Mitchell hadde vært en av mine favoritter i flere år på den tiden, og det å få oppleve henne live var nesten uvirkelig. Det er den eneste gangen hun har spilt i Norge.


Jeg husker konserten som en eneste lang opptur, hun spilte de fleste sangene jeg var glad i, og en del fra albumet som hun nylig hadde gitt ut, Wild things run fast. Musikerne hun hadde med vet jeg ikke hvem var bortsett fra hennes daværende mann, Larry Klein.


Joni spilte både gitar, keyboard og et slags langeleik-lignende instrument. Jeg mener også å huske at hun hadde designet scenedekorasjonene selv. (Og så hadde hun selvfølgelig stilig kjole, og lekre sko...)



Hun fortalte at hun hadde norske forfedre (besteforeldre?) og hun kunne også si et par enkle setninger på norsk.


Jeg glemmer aldri denne konserten, for meg var det nesten en magisk opplevelse.


Nylig har forresten en del kjente artister gitt ut en Joni Mitchell tribute-CD.
Og her er en fin Joni Mitchell-side!
(Konsertbildene er tatt av Skorpionkvinnens fhv.partner)

7 kommentarer:

Hjorthen sa...

NÅ er det vel på tide å melde seg på Sonitus' sommerkonkurranse?!?!

Skorpionkvinnen sa...

Hjorthen, jeg vet nok ikke det...
Men en annen ting, jeg prøver rett som det er å pinge på Sonitus når jeg har oppdatert bloggen min, senest i nat da jeg hadde lagt ut denne posten, men de fleste gangene kommer det ingen link på Sonitus. Er det noe jeg gjør feil? Eller er det bare utvalgte blogger som får komme med? Jeg lurer litt på dette da...

Hjorthen sa...

Jepp, det er bare utvalgte blogger som kommer med. Eller rettere sagt blogger som har meldt seg på frivillig. Men jeg skal legge deg til jeg, slik at neste gang du pinger så fyker du til topps på lista.

(for vi snakker om høyremargen og "Nylig oppdaterte blogger" nå? Hovedkolonnen er jo forbeholdt poster som finner nåde for våre strenge, subjektive, og sikkert høyst urettferdige kvalitetsvurderinger.)

Skorpionkvinnen sa...

Thanks, Hjorthen, jeg prøvde å finne litt ut om dette på Sonitus-siden, uten resultat.
:-)

fr.martinsen sa...

Og etterpå, når du selvpinger, så bli ikke forvirret av at det tar litt tid (det ble jeg).

Men det jeg skulle si var: så godt du husker. Underlig nok husker jeg bare skoene (sosm gjorde dypt inntrykk fordi de var feminine akkurat sånn som jeg ville (og vil) være) og den gule kjolen.

Men det ligger nok der, det har vel bare sauset seg sammen med musikken som jeg har hørt på plate tenker jeg.

Jeg er glad du legger ut disse tingene, gleder meg til å se flere konserter.

Hjorthen sa...

Tar det tid? Jaja, den er ikke helt optimal den pingetjenesten vår, men hos meg pleier det å bli registert med en gang. Ihvertfall vanligvis.

Kan være noe cache-greier?

fr.martinsen sa...

Du snakker et språk jeg ikke forstår. Det tar ikke lang tid.