onsdag, april 18, 2007

KONSERT-MIMRING 2

Er det noen som husker Stavangerensemblet? De var sinnsykt bra, i hvert fall syntes jeg det den gangen i 1980. Froddi ga alt på scenen, vrengte av seg klærne så en stakkars ung Skorpionkvinne nesten ble litt flau (den gang - nå hadde jeg ikke blunket engang...) Bildet er her fra en konsert i Chateu Neuf høsten 1980. Jeg var ikke student, men syntes det var tøft å henge litt rundt i studentmiljøet der. Og lyttet henført når Froddi sang "De e kje lett å vera foggel i dag".


Senere samme høst hørte vi Peps Blodsband i Kjeller`n på Chateu Neuf. Et sted jeg tilbrakte mange fredags- og lørdagskvelder første del av 80-tallet.


En artist jeg hadde likt i mange år var Paul Simon, storebroren til venninna mi hadde flere LP-er med ham, jeg maste meg alltid til å få høre på dem når jeg var på besøk der! Og i oktober 1980 fikk jeg oppleve ham live første gang, i Drammenshallen. Husker det som en flott opplevelse, han var så vakker og god! Han hadde nettopp gitt ut plata One trick pony, blåserekka på sangen Late in the evening var var fantastisk å høre i konsertversjon.


Her er B.B.King fra høsten 1981, den konserten husker jeg ikke så godt, blues har aldri vært my cup of tea, jeg var nok bare med fordi kjæresten min var veldig opptatt av den type musikk. Men det er gøy å ha sett en såpass stor legende som B.B.King jo er.


(Alle fotografier er tatt av Skorpionkvinnens fhv.partner)

12 kommentarer:

Anonym sa...

*hopper opp og ned*

Jeg husker Stavangerensemblet! Selv om jeg dessverre aldri fikk sett dem live, så var de skikkelig kule.

Spectatia sa...

Inspirerende med konsertmimringen din. Jeg har kommet på at jeg nok snart skal gå på konsert igjen. :-)

fr.martinsen sa...

Jeg var også i Kjelleren på Chateau Neuf. Og på Tørte (berg) husker du det stedet? på venstresida på Chateau-Neuf-bygget?

Skorpionkvinnen sa...

Iskwew, så morsomt at du husker dem. Jeg har fått lyst til å høre musikken deres igjen, må se om jeg klarer å skaffe meg en cd av dem.
Spectatia, jeg har begynt å gå på litt på konserter igjen de siste årene, det er så fint!
Fr.Martinsen, jeg har en sterk følelse av at vi har hengt rundt på mange av de samme stedene på 80-tallet... Husker navnet Tørteberg, men ikke helt om jeg var der. Husker det var en restaurant der i første etasje av Chateu Neuf også.

fr.martinsen sa...

Det var på gateplan ja.

Anonym sa...

Herlig mimring...nå fikk jeg et akutt gleder-meg-til-Stones-i-august-anfall!

Skorpionkvinnen sa...

Goodwill, det blir sikkert en opplevelse! Jeg har faktisk aldri hørt dem live...burde kanskje passe på mens de ennå holder koken.

Flopsy sa...

Ja, jeg husker også Stavangerensemblet. Ble aldri så veldig godt kjent med dem, men har ei venninne fra Stavanger-kanten som alltid spilte Stavangerensemblet for meg. Og musikken var ikke verst den, mener jeg å huske.

Skorpionkvinnen sa...

Flopsy, det er artig at flere husker dem, synes jeg!

Anonym sa...

Stavangerensemblet med Froddyen i spissen var noe for seg selv ja..husker jeg så et par konserter med dem i den pure ungdommen :o)

Jeg er litt usikker på om de har gitt ut noen samleplate, men deres to beste ("Ta ein kjangs" og "Ska det ver.. så ska det ver!) finnes i alle fall på CD, for de står i hylla mi! Gitt ut på Sonet. Min favorittlåt er "Kvellen va kalle" fra "Ska det ver..", herlig driv i melodien, kul gitarsolo, og en flott "tounge in cheek"-tekst signert Gunnar Roalkvam.

Stavangerensemblet er sterkt undervurdert innenfor norsk rock!

Skorpionkvinnen sa...

Earlgrey, det var gøy å høre at du også har sett dem! Du er heldig som har cd-er i hylla di, jeg skal prøve å få tak i dem etterhvert!

Anonym sa...

Stavangerensemblet er i farta igjen. Kan oppleves på forskjellige festivaler i Norge denne sommeren. Nå til helgen på Lillehammer Rockfestival. Der blir det liv på fredag med Froddien og co.
Så alle som vil høre norsk rock`s desidert beste band bør komme.
Ellers så ryktes det at gutta er i studio for å lage ny skive. Herlig.
Av eldre saker så finnes "Ska det ver så ska det ver" "Ta ein kjangs" "Knappar og glansbilder" Og den herlige dobbelplaten med Ketil Bjørnstad "30 års krigen" på cd. Løp og kjøp.