tirsdag, mars 06, 2007

FIN DANSK FILM

Jeg har alltid hatt sans for det danske! Kan hende ble jeg påvirket i tidlig levealder, jeg tilbrakte deler av mitt første leveår i København, det kan ha satt sine spor...
Danske bøker, dansk film og fjernsyns-serier, deilig dansk mat, danske menn....hold du kæft, hvor er det skide fint!!


Sist søndag så jeg en dansk film som nylig er sluppet på DVD, Drømmen heter den. En gripende og fin film med gode skuespillerprestasjoner. Handlingen foregår i 1969, vi møter bondegutten Fritz. Han begynner på provins-skolen som ledes av en tyrannisk og maktsyk rektor, Lindum-Svendsen.

Filmen berører tema som maktmisbruk, frykt, opprør, retten til å være seg selv. Fritz og foreldrene hans tar opp kampen mot den grymme rektor. Gutten som spiller Fritz, Janus Dissing Rathke, gjør en fantastisk jobb. Rollen som en ung og annerledes lærer, Freddie Svale, spilles av Anders W. Berthelsen, også kjent som Palle fra Krøniken. Han spiller som alltid godt, men i filmen her har han en meget underlig 60-talls frisyre....

Filmen fikk Krystallbjørn ved Kinderfilmfest under Berlinfestivalen i 2006. Men det er ikke noen utpreget barnefilm, etter min mening. For dette var en film som begge gutta mine på 18 og 21 og jeg selv ble veldig grepet av, den anbefales på det varmeste!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for tipset. Skal sjekke det ut!

Skorpionkvinnen sa...

Bastet, det er en film vel verdt å se!