torsdag, januar 04, 2007

FIN KRIM

Med tiden har jeg blitt mer og mer glad i å lese krim, det er muligens et alderstegn, men krim-genren har jo også virkelig fornyet og utviklet seg de siste ti-årene. De beste krimforfatterne nå skriver mye mer enn bare krim, like mye er det skarpe samfunnsobservasjoner og fascinerende personskildringer.

2.januar rigget jeg meg til i sofakroken med bok nr 3 av svenske Åsa Larsson, Svart sti heter den. Hennes to foregående bøker, som jeg likte godt, heter Solstorm og Spilt blod. Hovedpersonen i alle bøkene er juristen Rebecka Martinsson, som opprinnelig kommer fra Kiruna. Mesteparten av handlingen i bøkene er lagt dit. Viktige personer er også politietterforskerne Anna-Maria Mella og Sven-Erik Stålnacke
Åsa Larsson skriver utrolig godt og spennende, jeg koser meg virkelig med mange av hennes formuleringer og vinklinger. Likevel er jeg litt enig i det Ingvar Ambjørnsen skriver i sin anmeldelse, det hoppes litt for mye ut av spenningshistorien og inn i oppveksthistorien til enkelte av bi-personene. Boka er imidlertid så godt skrevet at dette ikke ødelegger for min leseopplevelse.
Jeg er ikke ferdig, gleder meg til å lese slutten i kveld. Anbefales til alle som liker god, spennende krim.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg syns den første boka var fantastisk og den andre dritdårlig, særlig det om den hunden eller ulven eller hva det var. Burde jeg lese nr tre? Jeg gidder ikke hvis hun forteller den samme historien for tredje gang.

Skorpionkvinnen sa...

Fjordfitte,jeg synes nok den tredje hadde et annerledes plott enn de to første, så du kan jo gi den en sjangse... :-)