mandag, august 28, 2006

VINDKRAFT - JA TAKK!!

Sånn ca på slutten av 70-tallet hadde jeg en button med "atomkraft nei takk", og en med "Vindkraft ja takk". Jeg var en super-idealistisk tenåring som skulle redde verden.... Mye av mine meninger fra den gang er blitt kraftig nyansert siden, heldigvis! Men budskapet fra disse to buttons er noe jeg fortsatt står ved. Og jeg har undret meg i mange år over hvorfor vi er sånne sinker på å utvikle alternative enerikilder her i landet.
Hver gang jeg er i Danmark kikker jeg beundrende på alle vindmøllene der. Jeg synes de er flotte, både i seg seg selv og som symboler/monumenter på at man skaper energi som ikke forurenser atmosfæren. De store, moderne vindmøllene er jo også en spennende videreføring av gammel teknologi.
For noen dager siden så jeg derfor med forundring på en reportasje i en eller annen nyhets-sending. En protestgruppe jobbet intenst med å få stoppet alle planer om vindkraftverk langs norskekysten. Vindmøllene ble fremstilt som den verste styggedom man kunne plassere ute i naturen. Miljø-ødeleggende, var ord som ble brukt. Og et hovedargument var at det ville bli så stygt langs kysten, når turistene kom for å se uberørt natur. Disse menneskene delte tydeligvis ikke mitt syn på vindmøller...
Jeg tror nok turistene tåler å se noen vindmøller - kanskje de til og med synes det er positvt at Norge produserer energi som ikke forurenser med enda mer CO2.
Min gamle button skal få komme til heder og verdighet igjen hvis jeg bare kan finne den...enn så lenge gjentar jeg det her:

Vindkraft - Ja Takk!!

Ingen kommentarer: