tirsdag, mai 23, 2006

TOLLKVOTENE

...for alkoholholdige drikkevarer har i mange år vært latterlig små. Så små at de fleste, ellers ganske lovlydige mennesker gir f... i reglene og tar sjansen på å små-smugle litt. Jeg pleier å forholde meg til tollkvotene når jeg kommer fra utlandet med fly, men når jeg kjører til Strømstad og handler på Systembolaget (det gjør jeg noen ganger i året, siden jeg ikke bor så langt fra...) så tar jeg sjansen på både litt ekstra vin og øl. Og det irriterer meg at jeg av den grunn blir en slags nesten-skurk! Når lover og regler er laget sånn at de fleste ellers ærlige mennesker ikke blunker over å bryte dem, så er det noe feil! I dag skriver flere aviser at Kristin Halvorsen har lagt fram et haste-forslag om økte toll-kvoter. Ingen stor økning, men det er da et skritt i riktig retning. Jeg synes dette var fint, jeg! Men tydeligvis er det enkelte som vil være sure uansett... i kommentarene til Dagbladets reportasje er det noen som okker seg over at finansministeren bruker tid på denslags når det er store, viktige ting å ta fatt i. Andre surmuler over at kvotene fortsatt er for små. Ja, de er fortsatt små, men et skritt i riktig retning bør vel ikke kritiseres så veldig...eller??

Ingen kommentarer: